חדר ילדים

איך לעצב את חדרי הילדים והנוער בקלות ויעילות

הסודות השמורים של עולם עיצוב חדרי שינה לילדים ונוער

ילדים ובני נוער זקוקים יותר מכל אחד אחר לחלל משל עצמם. שם יכירו את עצמם ואת סביבתם, יחלמו את חלומותיהם ויתחילו בהדרגה לבנות לעצמם הרגלים לחיים. אם היינו נותנים להם לעצב את החדרים שלהם כרצונם, היינו מן הסתם מגלים שפע אינסופי של רעיונות, ואולי גם יכולת ביצוע גבוהה ממה שציפינו לה. הבעיה היא, כמובן, בכך שהם לעולם לא יוכלו לקבל חופש כזה באופן מוחלט. בסופו של דבר חדר הילדים או הנוער הוא הרי חלק מהבית כולו, וגם הוא צריך לעמוד בסטנדרטים כלשהם של עיצוב, סדר וניקיון. תמיד אומרים להם: "כשתהיו בני 18 תעשו מה שאתם רוצים! אבל עכשיו אתם חיים פה, איתנו!", והדבר נכון לעיצוב חדרם יותר מאשר כמעט לכל דבר אחר. במלים אחרות, יש כאן אתגר לא פשוט. מצד אחד – רצונותיהם של הילדים ובני הנוער לבנות לעצמם מרחב שיבטא את אופיים ואת רוח הנעורים שלהם באופן מלא, ומצד שני, אנחנו, ההורים, שאמונים על חינוכם, אחראים על הסדר והעקביות, וגם (בדרך כלל) אלו שמשלמים על הרהיטים…

הדמיית חדר ילדים
הדמיה אדריכלית לחדר ילדים מעוצב

לשחרר את הצבעים

מה בכל זאת אפשר להציע לילדים ולבני הנוער, כשבאים לעצב עבורם (ואיתם) את החדר שלהם? הנושא שבו ניתן, כמעט תמיד, להתפרע, הוא נושא הצבע. בסלון, במטבח או בחדר השינה שלנו, המבוגרים, לא היינו כנראה מאפשרים התפרעות צבעונית בגווני סגול, צהוב, שחור וירוק מטאלי. אבל אם הילדה או הילד רוצים זאת – למה לא בעצם? יש בכך אפילו חן וקסם. הם הרי לא מבוגרים עדיין, ואינם חייבים לעמוד בכל הדרישות של אדם מבוגר ורציני. אלו השנים שבהן הם יכולים, וכדאי להם, להתנסות. אפשר אפילו להציע להם להשתולל עם הצבעים! ניתן, למשל, לצבוע כל קיר בצבע אחר, להוסיף גרפיטי על קיר לבן, או אפילו לצייר על התקרה. לכל ילד וילדה יש את הצבעים האהובים עליהם, וגם אם הם מתחלפים מדי פעם, כדאי לאפשר להם לבחור באחד מאותם צבעים אהובים וללכת איתם עד הסוף. גם הריהוט עצמו יכול להיות צבעוני. אין שום הכרח שמיטת נוער או שולחן עבודה יבואו דווקא בצבעים הכי סולידיים. בקיצור, כמו בכל מה שקשור לגידול ילדים – עדיף להיות חכמים ולתת להם מספיק מקום לבטא את אשר על ליבם, ובמיוחד כשמדובר במשהו הפיך יחסית, לא יקר, ולא מפריע במיוחד – כמו צבעים.

כוחה של פשטות

עם זאת, יש גם ערך לפשטות. לריהוט בצבעי עץ טבעיים, למשל, או לריהוט שצבוע באופן עדין, בהיר ורך, יש השפעה מיטיבה על ילדים. לא תמיד ירגישו הילדים בכך, ולפעמים רק הזמן יוכיח זאת, אבל אם תצליחו לשלב בין פנטזיות צבעי הקיר של הילדים לבין ריהוט מאופק יותר בגווניו – זכיתם בכל העולמות. שרשות הריהוט, מאפשרות לילדיכם (או לבני הנוער שאתם מגדלים) לבחור, יחד אתכם, מתוך מגוון עצום של רהיטי עץ, מן האיכות הגבוהה ביותר. לא במקרה, רוב הריהוט שתמצאו יבוא בגוונים רכים ומכילים, אפילו אם פה ושם יש בהם גוון אפור או כסוף. שילוב של קיר בצבע תכלת, או כל צבע שאהוב על ילדיכם, עם מיטה בלבן בוהק, הוא משהו שכמעט כל ילד וילדה יתחברו אליו. זה שילוב שמאפשר ריחוף של הדמיון, הישארות בעולם של תמימות והנאה, ובה בעת הוא גם מציע עמידה על קרקע המציאות בכך שהוא לא מתפרע מדיי. אפילו הילדים שיחפשו את האופציה המשוגעת ביותר, הילדים היצירתיים ורבי ההמצאה ביותר, ישמחו בסופו של דבר לחזור אל חדר שמרגיע את נפשם הסוערת. והדבר נכון עוד יותר כאשר מדובר במתבגרות ומתבגרים, שחייהם נמצאים גם כך בתנועה וחיפוש בלתי פוסקים. מה יקל עליהם יותר מאשר שיבה הביתה, אל חדר נינוח ומסביר פנים?

פתרונות אחסון אידיאליים

עוד הבדל משמעותי בין חדרי שינה לנוער לבין חדרי השינה של המבוגרים, נעוץ בחוסר היכולת והעניין היחסי של הצעירים יותר לשמור על הסדר והניקיון. הדבר הוא טבעי ומובן, ובדיוק לשם כך המציאו את מה שנקרא בשפת המבוגרים "פתרונות איחסון". ובכן, גם לילדים יש פתרונות אחסון. אפשר להציע לילדים תיבות מיוחדות שיאופסנו בדרך כלל מתחת למיטה, ושאליהם יאספו, בסוף היום, את חפציהם. הם יכולים להשתמש בסלי נייר צבעוניים, שיפוזרו בפינות אסטרטגיות ברחבי החדר. גם סלי פלסטיק מעוצבים יכולים להתאים להם, ואפילו שקיות בד נאות, שניתן לקשור אל הקיר בנקודות מפתח – פתרון שאהוב במיוחד על ילדות ונערות. מערכות של "כוורת", או מדפים דינמיים למיניהם, עשויים להתאים מאוד לילדים, ויש גם ילדים יצירתיים שישמחו לחשוב בעצמם על פתרון האחסון האידיאלי עבורם, ואף ליצור אותו במו ידיהם בשיעור מלאכה. אין מורה אחת למלאכת יד בעולם כולו, שלא תתגייס יחד עם הבת או הבן שלכם למבצע יצירת כדי אכסנה מיוחדים, למשל. סביר להניח שגם שאר הילדים בכתה יצטרפו אל ההרפתקה, ואין לדעת אם לא יתפתח כאן קו מוצרים חדש, ויראלי, שיהפוך את ילדתכם ליזמית בינלאומית מן השורה הראשונה. היום הכול כבר אפשרי.

בסיום תהליך בחירת המוצרים והחלטה סופית של העיצוב רגע לפני ההוצאה הכספית הגדולה יש לכם אפשרות לראות איך הפרוייקט יראה בסופו של דבר ע"י הדמיות, את ההדמיות ניתן להזמין בסטודיו המתמחה ביצירת הדמיות אדריכליות, אומנם המחירים של ההדמיות לא זולות במיוחד וזאת מכיוון שההדמיה בנויה על פי המודל הסופי הכוללת חומרים אמיתיים, שרטוטים ועוד אך זוהי הדרך לראות איך תראה התוצאה הסופית עוד לפני תהליך הרכישה.

.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these